SRK Global tillkännagav idag att Alejo Sfriso, företagskonsult och praktikledare på SRK Argentina, har utsetts till styrelseordförande. Alejo efterträder Mark Noppé som från och med den 30 september 2022 blir chef för Sustainable Minerals Institute vid University of Queensland.

“Att bli ordförande i SRK-företagsgruppen är en demonstration av vår kultur. Jag är geoteknisk ingenjör och kommer från ett litet konsultföretag som ligger i ett land med en begränsad påverkan – men med mycket potential. Jag fick möjlighet att bygga upp mina erfarenheter inom SRK. På så sätt fick jag ta del av utmanande projekt över hela världen och arbeta med många SRK-kollegor som jag har lärt mig så mycket av”, säger Alejo. “I min nya roll får jag nu möjligheten att vara en betrodd kontakt för våra kunder, medarbetare och anställda och hjälpa dem fortsätta att sträva efter toppkompetens och bygga upp sina metoder inom det större SRK-konsultföretaget, precis som jag har gjort tidigare.”

Alejo började på SRK 2009 och var med och ‑grundade SRK:s verksamhet i Argentina, där han var verkställande direktör fram till 2019. Han satt i styrelsen på SRK Global mellan 2016 och 2019 och återvände 2022. Alejo är expert på tillämpning av numeriska metoder för design, analys och riskbedömning av geotekniska konstruktioner med tonvikt på byggnadsförfaranden. Han fortsätter sin yrkesutövning och har bidragit till projekt i över 25 länder.

“Alejos långa historia av ledarskap i SRK är ett exempel för positiva bidrag och möjligheter som han och hans team har levererat genom utvecklingen av den argentinska verksamheten och pågående engagemang i de latinamerikanska verksamheterna – såväl som de tekniska teamen globalt”, säger Tim McGurk, koncernchef för SRK Global. “Jag ser fram emot att arbeta tillsammans med Alejo och hjälpa till att föra hans naturliga teambuilding- och samarbetsförmåga för att stödja ytterligare samarbete och tillväxt i våra globala team.”

Utöver sitt arbete på SRK tillhör Alejo flera branschorganisationer inklusive International Society for Soil Mechanics and Geotechnical Engineering (ISSMGE) där han var vice ordförande för Sydamerika från 2017 till 2022. Han var verkställande kommittémedlem för Argentinean Society for Geotechnical Engineering från 1997 till 2015 och ordförande för föreningen från 2011 till 2015. Alejo har varit professor i markmekanik och geologi vid universitetet i Buenos Aries sedan 1989. Han har skrivit eller ‑medförfattat över 90 publikationer.

Se Alejo Sfrisos onlineprofil för urval av artiklar och projekt.