Robertson GeoConsultants (RGC) ja SRK Global ilmoittivat tänään Andy Robertsonin kuolemasta 29. maaliskuuta. Andy oli molempien yritysten perustaja. Hän oli 79-vuotias.

Andy syntyi Pretoriassa, Etelä-Afrikassa, ja muutti Vancouveriin, Kanadaan, vuonna 1977.

Sydämemme on hänen perheensä kanssa, sillä jaamme heidän menetyksensä. Muistotilaisuus hänen elämänsä kunniaksi järjestetään lähikuukausina.

Kutsumme sinut lukemaan alta hänen elämästään ja historiastaan SRK:ssa ja RGC:ssa.

Tohtori Andrew (Andy) MacGregor Robertson syntyi vuonna 1943 Pretoriassa, Etelä-Afrikassa, jossa hän tutustui kaivostoimintaan jo hyvin nuoressa iässä. Vuonna 1966 hän valmistui rakennustekniikan kandidaatiksi Witwatersrandin yliopistosta Johannesburgissa, Etelä-Afrikassa, ja väitteli siellä tohtoriksi vuonna 1977.

Seuraavien yli 50 vuoden aikana Andyn merkittävä konsultointiura kasvoi kaivosteollisuuden palveluksessa, ja hän keskittyi voimakkaasti kaivosten jätehuoltokäytäntöjen parantamiseen kaivostoiminnan ympäristövaikutusten vähentämiseksi. Tänä aikana hän oli mukana perustamassa kahta erittäin menestyksekästä kaivoskonsultointiyritystä, kaivossuunnitteluohjelmistoyritystä ja kaivosteknologiayritystä.

Helmikuussa 2014 Andy valittiin Kansainvälisen kaivosteknologian kunniagalleriaan (Hall of Fame) hänen ympäristöasioiden hallinnan ja ympäristönsuojelun hyväksi suorittamansa työn ansiosta.

Paljon ennen tätä kunnianosoitusta, vuonna 1974, kun Andy oli vasta 30-vuotias, hän, Oskar Steffen ja Hendrik Kirsten perustivat yhtiön Steffen, Robertson & Kirsten Johannesburgissa, Etelä-Afrikassa. SRK oli tuolloin ainoa kaivosgeotekniikkaan erikoistunut konsulttiyritys Afrikassa.

Neljä vuotta myöhemmin, vuonna 1977, Andy muutti Kanadaan perustamaan SRK Consultingin ensimmäisen kansainvälisen sivuliikkeen. Hänen johdollaan perustettiin useita toimistoja Yhdysvaltoihin. Näinä yrityksen alkuvuosina hän antoi vahvaa ohjausta ja mentorointia monille nuorille insinööreille ja geotieteilijöille. Monet jatkoivat uraansa SRK:ssa sekä muissa konsultti- tai kaivosalan yrityksissä. Nykyisin SRK:lla on maailmanlaajuisesti yli 1600 työntekijää yli 40 konttorissa.

SRK:n lisäksi Andy kehitti useita muita kaivosteollisuutta palvelevia yrityksiä. Hän oli mukana kehittämässä vuonna 1981 Gemcomia, kaivosalan ensimmäistä tietokonepohjaista malminetsintätietokantaa sekä malmiesiintymien mallintamista ja avolouhosten suunnitteluohjelmistoa. Vuonna 2012 Gemcom myytiin GEOVIAn omistavalle yhtiölle Dassault Systèmes.

Vuonna 1989 Andy perusti InfoMinen, jonka tavoitteena oli tehdä kaivosalan tiedosta laajemmin saatavilla olevaa. Hän johti digitaalista strategiaa, josta tuli yrityksen kulmakivi, ja hänen johdollaan InfoMine laajeni kattamaan sisällöt EduMine.com (koulutus), CareerMine (rekrytointi) ja Mining.com (uutiset).

Vuonna 1995 Andy perusti yhtiön Robertson GeoConsultants, joka on kansainvälinen kaivosalan konsulttiyritys, jonka pääasiallinen toimipaikka on Vancouver Brittiläisessä Kolumbiassa. Hänen konsulttitoimintaansa kuului toimiminen useissa joidenkin maailman korkeimpien ja haastavimpien rikastushiekkapatojen vertaisarviointipaneeleissa ja riippumattomissa arviointilautakunnissa.

1980-luvulta vuoteen 2000 Andy työskenteli happaman kaivosvaluman (ARD) testausta, ennustamista ja hallintaa koskevan perustavanlaatuisen tutkimuksen parissa. Hän oli vuosina 1985-1990 jäsenenä Brittiläisen Kolumbian ARD-työryhmässä, joka julkaisi alan ensimmäiset ARD-ohjeet. Andy kirjoitti tai osallistui alan kaivosten jätehuoltoa, uraanitehtaiden jätteiden loppusijoitusta ja kaivosten kunnostusta koskevien ohjeiden teknisten oppaiden laatimiseen. Nämä suuntaviivat loivat perustan alan parhaille ympäristökäytännöille.

Andyn kiinnostus alan standardien nostamiseen oli kaikessa hänen työssään johtoteemana. Hän oli edelläkävijä vikaantumistapa- ja vaikutusanalyysin (FMEA) – yhden ensimmäisen systemaattisen vikaantumisanalyysitekniikan – ja monitilianalyysin (MAA) käytössä kaivosteollisuuden teknisissä ratkaisuissa. Hän julkaisi 1990-luvun lopulla useita FMEA:n ja MAA:n käyttöä käsitteleviä artikkeleita, joihin viitataan edelleen yleisesti kaivosteollisuudessa.

Uransa aikana Andy työskenteli väsymättä ympäristön, yhteisöjen, veden laadun ja vesivarojen suojelemiseksi. Hän hyödynsi taustaansa kalliomekaniikan, geoteknisen suunnittelun ja geokemian alalla nostaakseen ympäristönsuojelun rimaa alalla sekä toimittamissaan työtuotteissa.

Andy suhtautui intohimoisesti rikastushiekkapatojen suunnittelun, rakentamisen, käytön ja sulkemisen parantamiseen. Jotta rikastushiekkapadot olisivat turvallisempia, hän kannatti rikastushiekkapatojen suunnittelussa, rakentamisessa ja pitkäaikaiskestävyydessä käytettävän tekniikan parantamista, näiden patojen rakentamiseen ja toimintaan liittyvää verotuksellista vastuullisuutta sekä sellaista hallintoa, jossa nykyisissä suunnitelmissa otetaan huomioon tulevien sukupolvien tarpeet ja muutokset yhteiskunnallisissa odotuksissa.

Andyn loistavan älykkyyden, liiketoimintaosaamisen ja lahjakkuuden havaitsemisen lisäksi häntä ihailtiin myös hänen nöyryydestään, ystävällisyydestään ja anteliaisuudestaan. Andy oli aina valmis jakamaan tietämystään julkaisujen, kurssien ja lukemattomien kokousten ja keskustelujen kautta. Hänen perintönsä jatkuu kaikissa niissä insinööreissä ja tutkijoissa, joita hän on opastanut huomattavan pitkän ja menestyksekkään uransa aikana. Todella hieno mies!